PENGGUNAAN KARTU BERGAMBAR DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS 1 SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.38075/jen.v2i2.48Keywords:
Early Reading, picture word cards, pedagogical competenceAbstract
The research is based on the poor reading ability of Indonesian students. To improve reading skills, it must be developed from elementary school as the foundation for the next level of education. In this regard, the researcher collaborated with colleagues to research early reading ability for the first grade of students at Ciwaruga 1 Elementary School, West Bandung Regency. Research subjects numbered 22 pupils. The method used is descriptive analysis with one shot case study technique. The researchers used several instruments to collect the data of student abilities as well as to examine word and picture cards effectiveness in the learning process of early reading. Based on data, there are several findings that the ability of early reading so far has only reached 45%. In addition, the effectiveness of using illustrated word and picture cards in early reading is 0.349, which exceeds the level of 0.05. Therefore, it can be interpreted that using illustrated cards has a very significant impact for improving early reading ability of students at the first grade.
Downloads
References
Aliputri, D. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 2(1), 70–77.
Astuti, W., Yeni, L. F., & Aryati, E. (2013). Pengaruh Media Kartu Bergambar Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Jamur di SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2, 1–9.
Creswell, J. W. (2013). John W. Creswell-Research Design_ Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches-. SAGE Publications Inc.
Hapsari, E. D. (2019). Penerapan Membaca Permulaan untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa. AKSARA: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 20(1), 10–24. http://doi.org/10.23960/aksara/v20i1.pp10-24
Hasmi, F. (2017). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Dengan Menggunakan Media Kartu Kata Pada Siswa Kelas Ii Sd Negeri 001 Rimba Sekampung Dumai. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 423–428. http://doi.org/10.24114/sejpgsd.v7i4.8096
Hidayati, N. N. (2017). Meningkatkan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini dengan Kartu Bergambar. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 1(1), 67–86. http://doi.org/10.35896/ijecie.v1i1.6
Kemendikbud, Solihin, L., Utama, B., Pratiwi, I., Novirina, Widjaja, I., … Zaenuri, M. (2019). Indeks Aktivitas Literasi Membaca 34. Mobile Devices: Tools and Technologies. Jakarta. Retrieved from https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=xss9DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=pengertian+unity&ots=8jiXmjqV6g&sig=F762ZZVgGQ1rzOdDvQmGTPskMcE&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false%0Ahttp://repositori.kemdikbud.go.id/13033/1/Puslitjakdikbud_Indeks Aktivitas Litera
Kurniaman, O., & Noviana, E. (2016). Metode Membaca Sas (Struktural Analitik Sintetik)Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaandi Kelas I Sdn 79 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 149. http://doi.org/10.33578/jpfkip.v5i2.3705
Meyer, C. B. (2001). A Case in Case Study Methodology. Field Methods, 13(4), 329–352. http://doi.org/10.1177/1525822X0101300402
Pratiwi, I. M., & Ariawan, V. A. N. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Membaca Permulaan Di Kelas Satu Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 26(1), 69–76. http://doi.org/10.17977/um009v26i12017p069
Pratiwi, K. W., Gading, I. K., & Antara, P. A. (2021). Instrumen Penilaian Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Dini, 4(1), 33–38.
Prawira, Y. A., & Kurnia, T. (2018). ANALISIS TERHADAP SOAL PENILAIAN AKHIR SEMESTER TINGKAT SD / MI DALAM PERSPEKTIF Abstrak HIGHER ORDER THINKS, XII, 169–176. Retrieved from https://bdkbandung.kemenag.go.id/tatarpasundan/jurnal/index.php/tp/article/view/67/109
Rahman, B., & Haryanto, H. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard Pada Siswa Kelas I Sdn Bajayau Tengah 2. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 127. http://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2650
Rumidjan, R., Sumanto, S., & Badawi, A. (2017). Pengembangan Media Kartu Kata Untuk Melatih Keterampilan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas 1 Sd. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 26(1), 62–68. http://doi.org/10.17977/um009v26i12017p062
Saputro, B. E. (2012). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini melalui Metode Cerita Gambar Seri. FKIP UMS.
Sri Utami Soraya Dewi. (2015). Pengaruh Metode Multisensori Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Taman Kanak - Kanak. Pengaruh Metode Multisensori Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Kelas Awal Sekolah Dasar, III, 9–10.
Sugiyono. (2014). prof. Dr. Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan, pendekatan kuantitatif. intro ( PDFDrive ).pdf.
Tarigan, H. G. (2008). Membaca sebgai sebuah keterampilan berbahasa. Angkasa.
Udhiyanasari, K. Y. (2019). Upaya Penanganan Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Berkesulitan Membaca Kelas II di SDN Manahan Surakarta. Plpb Ikip Pgri Jember, 3(1), 39–50.
Umayah, S., Haryani, S., Sumarni, W., & Semarang, U. N. (2013). Pengembangan Kartu Bergambar Tiga Dimensi Sebagai Media Diskusi Kelompok Pada Pembelajaran Ipa Terpadu Tema Kehidupan. USEJ - Unnes Science Education Journal, 2(2), 282–287. http://doi.org/10.15294/usej.v2i2.2037
Wulandari, N. Y. (2018). Uji Validasi Isi Modul Psikoedukasi Tutorial Membaca Permulaan Untuk Guru Sekolah Dasar. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 20(1), 42. http://doi.org/10.26486/psikologi.v20i1.632
Yuniarti, N. (2020). the Effect of Teaching Styles on Students ’ Achievement Outcomes, 1(1), 19–23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Imas; Titim Kurnia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.