IMPLEMENTATION OF THE SEKOLAH MENGAJI PROGRAM AS A FLAGSHIP AT SMP NEGERI 2 DAYEUHKOLOT BANDUNG
DOI:
https://doi.org/10.38075/jen.v4i2.470Keywords:
Sekolah Mengaji Program, character, educationAbstract
This research aims to analyze the effectiveness of the Sekolah Mengaji Program as an exemplary program in junior high schools. The research methodology involves observation, interviews, and document analysis to evaluate the implementation of the program, its impact on students' learning outcomes, and its contribution to character development and religious values. The data are qualitatively analyzed to gain a profound understanding of the success and challenges faced by this program. The findings of this research are expected to contribute to enhancing the understanding of the importance of the Sekolah Mengaji Program in junior high schools as an effort to improve religious education and students' character. The results of this analysis can serve as a foundation for schools, educators, and policymakers to enhance and develop similar programs in the formal education environment.
Downloads
References
Ananda, Rizki. 2019. Problematika Implementasi Pendidikan Nonformal Di PCM Kampung Dadap Kecamatan Medan Timur (Studi Kasus Pada Program Magrib Mengaji. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.
Arikunto, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Bogdan, R., & Sari, B. (1982). Qualitative Research for Education to Theory and Methods. London: Allyn and Bacon.
Departemen Agama RI. (2009). Al-Qur’an danTerjemahannya. Jakarta: BumiAksara.
Dirjen_Pendis, K. (2022). Capaian Pembelajaran Kurikulum Merdeka pada Madrasah.
Erika Syndi, i. M. (2023). Upaya guru pendidikan agama islam dalam membentuk karakter religius siswa kelas ix di smpn 7 jember tahun pelajaran 2022/2023 (doctoral dissertation, uin kiai haji achmad siddiq jember).
Jauhari, A. T., Jamaluddin, J., & Saladin, B. (2023). Implementasi Pendidikan Akhlak Santri PPT Al-Hamidiyah NW Kediri Lombok Barat NTB. PALAPA, 11(1), 499-527.
Jumeni. (2018). Upaya Meningkatkan Minat Membaca Al-Qur’an Sesuai Dengan Hukum Tajwid Di SMPN 8 Pare-pare. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Pare-Pare.
Khasanah, N. (2021). Implementasi Gerakan Sekolah Mengaji di Sekolah SMPN1 Kedungjajang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember).
Kemendikbud, Solihin, L., Utama, B., Pratiwi, I., Novirina, Widjaja, I., … Zaenuri, M. (2019). Indeks Aktivitas Literasi Membaca 34. Mobile Devices: Tools and Technologies. Jakarta. Retrieved from https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=xss9DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=pengertian+unity&ots=8jiXmjqV6g&sig=F762ZZVgGQ1rzOdDvQmGTPskMcE&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false%0Ahttp://repositori.kemdikbud.go.id/13033/1/Puslitjakdikbud_Indeks Aktivitas Litera
Khasanah, N. (2021). Implementasi Gerakan Sekolah Mengaji di Sekolah SMPN1 Kedungjajang. Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.
Mujahidin, F. (2021). ADIK PKL ABG: An Active Learning Model. JENTRE, 2(1). http://doi.org/10.38075/jen.v2i1.29
Lumiati, s. (2017). Pembinaan Karakter Religius Pada Anak Tunagrahita di SLB b dan c mitra Amanda Trayu Banyudono Boyolali tahun 2015/2016.
Nikmatul, K. (2021). Implementasi Gerakan Sekolah Mengaji di Sekolah SMPN1 Kedungjajang Lumajang Tahun Pelajaran 2021/2022. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Program Studi Pendidikan Agama Islam.
Prameswati, L. N., Nafi’ah, I. M., & Purwono, P. Y. (2021). Program Pendampingan Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Kota Kediri di Masa Pandemi. Jurnal Pasopati, 3(1).
Pratama, A. R. (2023). Pembinaan Karakter Religius Siswa Melalui Program Sekolah Mengaji Di Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia.
Prawira, Y. A. (2021). Unit Pembelajaran: Modul Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan MTS 2021 (p. 85). Jakarta: Direktorat Pendis Kemenag.
Nurdiana, E. (2021). Kegiatan Wajib Mengaji Al-Qur’an Di Sekolah-Sekolah Negeri Kecamatan Cikampek (Bachelor's thesis).
Pradita, Meilia Eka Diah. (2017). Proses Gerakan Wonogiri Mengaji Di SDN 2 Mlopoharjo Wuryantoro Wonogiri Tahun 2016/2017. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Surakarta.
Rindiyani, R., Dharma, S. H., & Supendi, D. (2022). Pemberdayaan Remaja Masjid Dalam Meningkatkan Minat Mengaji Siswa Sekolah Dasar Desa Cipeundeuy. Jurnal INDONESIA RAYA (Pengabdian Pada Masyarakat Bidang Sosial, Humaniora, Kesehatan, Ekonomi Dan Umum), 3(1), 25–32.
Safaringga, V., Lestari, W. D., & Aeni, A. N. (2022). Implementasi program kampus mengajar untuk meningkatkan motivasi belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3514–3525.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wulandari, N. Y. (2018). Uji Validasi Isi Modul Psikoedukasi Tutorial Membaca Permulaan Untuk Guru Sekolah Dasar. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 20(1), 42. http://doi.org/10.26486/psikologi.v20i1.632
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Didin Sahidin, Mulyawan Safwandi Nugraha, Asep Nursobah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



