ADIK PKL ABG SEBUAH MODEL PEMBELAJARAN ACTIVE LEARNING

Main Article Content

Firdos Mujahidin

Abstract

The purpose of this research is to develop existing model, method, and approach into a new learning model as a series of activities, and it has been commonly practiced in learning. The research method used is Research and Development (R&D) designed by Richey and Klien at the 3rd level. The research and development of this learning model is based on the theory of learning, primarily the theory of behavioristic, cognitive, constructivistic and active learning. The results showed that the learning model named "ADIK PKL ABG" can be applied in learning and successfully manage learning in an effective way. The name may have less positive perception in the future, thus more positive and elegant acronym is still in search.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mujahidin, F. (2021). ADIK PKL ABG SEBUAH MODEL PEMBELAJARAN ACTIVE LEARNING. JENTRE, 2(1), 32-41. https://doi.org/10.38075/jen.v2i1.29
Section
Articles

References

Agustyaningrum, Ni. (2010). Implemantasi Model Pembelajaran Learning Cycle 5E untuk meningkatkan kemampuan matematis siswa kelas IXB SMP Negeri 2 Sleman. UNY Yogyakarta.

Aji, W. N. (2016). Model Pembelajaran “Dick adn Carrey” dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Kajian Linguistik Dan Sastra, 1(2), 119–126.

Dewi, E. Ratna. (2018). Metode Pembelajaran Modern Dan Konvensional Pada Sekolah Menengah Atas. Pembelajar Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan dan Pembelajaran, 2(1). 44-52. https://doi.org/10.26858/pembelajar.v2i1.5442

Effendi, Mukhlison. (2013). Integrasi Pembelajaran Active learning dan Internet Based Learning dalam Meningkatkan Keaktifan dan Kreatifitas Belajar. Nadwa Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 283-308. DOI : 10.21580/nw.2013.7.2.563

Emilia, E., & Gunawan, M. H. (2012). CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING APPROACH TO Intan Satriani. IJAL-UPI, 2(1), 10–22.

Howard, J. (2007). Curriculum Development, 1–7.

Humammedi. (2013). Perubahan kurikulum di indonesia : studi kritis tentang upaya menemukan kurikulum pendidikan islam yang ideal, 49–70.

Huda, Nurul. (2017). Manajemen Pengembangan Kurikulum. Al-Tanzim Jurnal Majemen Pendidikan Islam, 1(2), 52-75, https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v1i2.113

Hayati, Sri. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Cooverative Learning. Magelang: Graha Cendekia

Huda, Nurul. (2017). Manajemen Pengembangan Kurikulum. Al-Tanzim Jurnal Majemen Pendidikan Islam, 1(2), 52-75, https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v1i2.113

Machali, I. (2014). Kebijakan Perubahan Kurikulum 2013 dalam Menyongsong Indonesia Emas Tahun 2045, IIII, 71–94. https://doi.org/10.14421/jpi.2014.31.71-94

Malik, H. K. (2008). Teori Belajar Andragogi dan Aplikasinya dalam Pembelajaran. Inovasi, 5(2), 1–16.

Mirdad, Jamal. (2020). Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran). (Indonesia jurnal Sakinah) Jurnal Pendidikan dan Sosial Islam, 2(2). 14-23, http://www.jurnal.stitnu-sadhar.ac.id

Mujahidin. Firdos. (2017). Strategi Mengelola Pembelajaran Bermutu. Bandung: Remaja Rosda Karya

Mujahidin. Firdos. (2018). Pengelolaan Pembelajaran Diklat Berbasis Model Teams. Tatar Pasundan Jurnal Diklat Keagamaan, XII (34), 177-190. https://doi.org/10.38075/tp.v12i34.68

Permantah, P. Setri. (2019). Desain Skenario Pembelajaran Aktif Dengan Metode “Mikir” Pada Mata Kuliah Pendidikan IPS. IJSSE: Indonesian Journal of Social Science Education, 1 (2), 145-155,http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v1i2.1929

Prawira, Y. A. (2012). REVIEW OF TEACHING BASIC SKILLS AS A BASED OF TEACHING AND LEARNING STRATEGIES THE CURRENT APPROACH IN INDONESIAN EDUCATION. Tatar Pasundan: Jurnal Diklat Keagamaan Bandung. Retrieved from bdkbandung.kemenag.go.id

Raharjo, M. Melita. (2019). Implementasi Pendekatan Saintifik Sebagai Pembentuk Keterampilan Proses Sains Anak Usia Dini. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(2), 148-159.

Richey C. Rita; Klein D James. (2009). Design and Development Research;Routledge; New York, London

Safruddin.(2017). Implementasi Metode Diskusi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro,1(1), 63-73

Saputra, A. (2014). Aplikasi Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Ad-Ta’dib.

Subhi, T. A. (2016). KONSEP DASAR, KOMPONEN DAN FILOSOFI KURIKULUM PAI, 3(1), 117–134.

Sulfemi, W. B. (2018). Manajemen kurikulum di sekolah.

Siberman, Melvin L. 2013. Active learning: 101 Cara Belajar Siswa Aktif. rev. ed. Bandung: Penerbit Nuansa Cendikia.

Soemarmi, Karjati. (2017).Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Jepang melalui Metode Bermain Peran (Role Play). Briliant Jurnal Jurnal Riset dan Konseptual, 2 (2),225-230.

Suderadjat, Hari. (2004). Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi (KBK): Pembaharuan Pendidikan dalam Undang-Undang Sisdiknas 2003.Bandung: Cipta Cekas Grafika

Sugiyono. (2019) Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombnasi R&D dan Penelitian Pendidikan). Bandung: Alfabeta Edisi 3 Cet-1

Sukmadinata, N.,Sy. dan Syaodih, Erliana. (2012). Kurikulum & Pembelajaran Kompetensi. Bandung: Refika Aditama.

Rusman. (2011). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Umam, M. Khoirul. (2019). Studi Komparatif Paradigma Teori Belajar Konvensional Barat Dengan Teori Belajar Islam. Jurnal Kependidikan dan Syariah, 7 (2), 57-80.

Warsono dan Hariyanto. (2013). Pembelajaran Aktif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses.