Islamic Value-Based Education Management Strategies To Improve Students’ Memorization Quality And Character
DOI:
https://doi.org/10.38075/jen.v6i2.557Keywords:
Educational Management, Islamic Values, Qur’anic Memorization, Student CharacterAbstract
This study aims to examine and conceptualize the efficacy of Education Management Strategies Rooted in Islamic Values at Ma’had Ashabil Qur’an, Simeulue, Aceh, utilizing a qualitative paradigm with an instrumental case study design. Findings indicate that management is implemented through three integrated pillars: curriculum development, systematic instructional practices (murājaʿah), and pesantren culture reinforcement (uswah). Islamic principles drive managerial decisions, enhancing memorization and character development. Conceptually, this system yields the Qur'anic Integral Management Model, where spiritual integrity is the highest success indicator. The substantial scholarly contribution is an empirical demonstration that fundamentally reformulates Maslow's theory and quality management principles, showing that basic needs imbued with Islamic values are a necessary theological prerequisite for achieving Islamic self actualization.
Downloads
References
Baehaqi, A., Faradila, N., & Zulkarnain, L. (2021). Akuntabilitas dalam akuntansi dan pelaporan keuangan pondok pesantren di Indonesia. Liquidity: Jurnal Riset Akuntansi Dan Manajemen, 10(1), 44–53.
Fauzi, A. (2022). Manajemen pendidikan pesantren tahfizh dalam pembentukan karakter Qur’ani. Deepublish.
Fawait, M. (2024). Sistem perencanaan manajemen tahfizh dalam meningkatkan kualitas hafalan santri. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 8(2), 112–123.
Gafur, A., Abdullah, R., & Adawiyah, R. (2021). Akuntabilitas berbasis amanah pada pondok pesantren. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 12(1), 95–112.
Hananto, A. (2025). Studi kasus dalam penelitian pendidikan Islam: Pendekatan metodologis. Jurnal Metodologi Pendidikan Islam, 6(1), 55–67.
Ishomuddin, I., Rizquha, F., & Mubaroq, A. (2025). Analisis data kualitatif dalam penelitian manajemen pendidikan. Jurnal Analisis Data Pendidikan Islam, 7(1), 34–47.
Ismail, M., & Hasan, R. (2023). Kesehatan santri dan kualitas hafalan Al-Qur’an: Analisis teori kebutuhan Maslow. Jurnal Psikologi Pendidikan Islam, 5(2), 145–160.
Istiqomah, S., Subando, A., & Abbas, M. (2023). Validitas data dalam penelitian pendidikan Islam: Perspektif triangulasi dan audit trail. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 5(3).
Kusumaningrum, H., Rathariwibowo, K., Suryani, S., & Azahra, S. (2025). Resiliensi Pesantren melalui Integrasi Nilai-nilai Islam dalam Manajemen Modern di Pondok Pesantren. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 15(1), 23–38.
Moleong, L. J. (2021). Metodologi penelitian kualitatif (Edisi revisi). Remaja Rosdakarya.
Rahman, A. (2020). Konsep manajemen pendidikan Islam integratif. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam.
Rusdianah, R., & Na’imah, S. (2024). Purposive sampling dalam penelitian pendidikan Islam: Telaah metodologis. Jurnal Metodologi Penelitian Islam, 3(2), 65–76.
Sudrajat, A., Putra, H., & Lestari, D. (2024). Evaluasi komprehensif dalam pendidikan karakter berbasis Islam. Jurnal Evaluasi Pendidikan Islam.
Sulaiman, A., & Hidayat, R. (2021). Disiplin belajar dan mutu hafalan Al-Qur’an santri. Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam.
Taufikin, T. (2025). Implementasi Total Quality Management (TQM) dalam pendidikan tahfizh Qur’an. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam.
Wahyuni, F., & Maunah, B. (2021). Kepemimpinan transformasional dalam pendidikan Islam. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 2(2), 141–162.
Yuliani, N. L., & Mustofa, M. Z. (2022). Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia dan Pedoman Akuntansi Pesantren terhadap Akuntabilitas Pesantren. Akuisisi: Jurnal Akuntansi, 18(1), 86–97.
Zarkasyi, A. (2020). Pesantren sebagai pusat pembinaan moral dan spiritual. Gema Insani.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Juhardi, Riska Yanti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.