Optimizing IPAS Learning Outcomes Through Inquiry in Class V SDN 192 Barru
DOI:
https://doi.org/10.38075/jen.v5i2.515Keywords:
IPAS, Learning Outcomes, Inquiry Model , Snakes and Ladders, Diorama MediaAbstract
The purpose of this study is to increase student learning outcomes in Social Science courses including the food chain by implementing inquiry learning methods with diorama media and snakes and ladders activities in class V SDN 192 Barru. This classroom action research was carried out in two phases, each with four meetings. The research subjects consisted of 13 students. Data collecting methods include observation, testing, and documenting. The results revealed a considerable increase in student learning outcomes, with the average pre-test score rising from 28.61 to 47.77 in cycle I and 74.92 in cycle II. Student engagement also increased, with an average of 2.67 in cycle I and 3.51 in cycle II. The utilisation of diorama media and the snakes and ladders game improved students' engagement and knowledge of the food chain idea. This study concluded that the inquiry learning model, when paired with the appropriate learning medium, can increase student learning results in science disciplines.
Downloads
References
Adnyani, N. P. S., Manuaba, I. . S., & Semara Putra, D. K. N. (2020). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 398. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i3.27428
Agustin, Lady, Haryanto, Z., & Efwinda, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMA Negeri 9 Samarinda. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika (JLPF), 1(01), 56–64. https://doi.org/10.30872/jlpf.v1i01.80
Angelia, Y., Supeno, S., & Suparti, S. (2022). Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar dalam Pembelajaran IPA Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri. Jurnal Basicedu, 6(5), 8296–8303. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3692
Aoetpah, R. L., Ismanto, B., & Wasitohadi, W. (2022). Implementasi PPDB Zonasi dalam Perspektif Teori Perubahan Kurt Lewin. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(2), 229. https://doi.org/10.30998/sap.v7i2.13690
Ashari, R. N. (2023). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Disertai Google Earth Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri Kebakkramat Tahun Ajaran 2022/2023. Geadidaktika, 3(1), 76. https://doi.org/10.20961/gea.v3i1.76745
Billa, Y. S., Rakimahwati, R., Mayar, F., & Yaswinda, Y. (2023). Media Buku Cerita bergambar berbasis inkuiri untuk mengembangkan kreativitas anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7965–7976. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5727
Bima, M., Ariyani, L. F., & Sanjaya, S. M. P. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDIT Ibnu Hajar Balikpapan Menggunakan Metode Inkuiri pada Pembelajaran IPAS. DIKSI: Jurnal Kajian Pendidikan dan Sosial, 4(2), 49–57. https://doi.org/10.53299/diksi.v4i2.340
Daniah, D. (2020). Pentingnya Inkuiri Ilmiah Pada Praktikum Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Peningkatan Literasi Sains Mahasiswa. Pionir: Jurnal Pendidikan, 9(1), 144–153. https://doi.org/10.22373/pjp.v9i1.7178
Diniya, D. (2019). Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Integrated Melalui Model Inkuiri Terbimbing Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Journal of Natural Science and Integration, 2(2), 22. https://doi.org/10.24014/jnsi.v2i2.7580
Femiceyanti, I., Rahardjo, S. B., & Yamtinah, S. (2019). Pengembangan Modul Kimia Berbasis Inkuri Terbimbing Pada Materi Larutan Penyangga Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas Xi Ipa Sma. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 8(2), 198. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v8i2.37758
Gianistika, C., Ajeng Arini, D., & Azizah, S. (2021). Metode Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Ipa Di Sdn Tanjungsari I Dan Sdn Mekarpohaci Iii. Jurnal Tahsinia, 2(1), 39–46. https://doi.org/10.57171/jt.v2i1.290
Hanifah, K. N., & Budiyanto, M. (2023). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing pada materi getaran dan gelombang untuk meningkatkan hasil belajar siswa. JCS, 2(7), 1–23.
Indrawati, N., Arismunandar, Nurhikmah, & Sumanik, N. B. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Wordwall Untuk Peningkatan Pemahaman Konsep Dasar Geometri Siswa SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika dan IPA, 4(4), 1–23.
Khadijah, K., Arlina, A., & Rahmadani, R. A. (2021). Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia Dini di RA Amanah Amaliyah. Jurnal Raudhah, 9(1), 1–16. https://doi.org/10.30829/raudhah.v9i1.939
Memon, D. N. A., Shah, D. G. M., & Tunio, D. G. (2022). Transforming Resistance into Resilience: Exploring the Influence of Change Management on Employee Engagement in Hyderabad’s Restaurant Industry through the Kurt Lewin Model. Annals of Human and Social Sciences, 3(II). https://doi.org/10.35484/ahss.2022(3-ii)67
Mudiana, I. G., Bayu, I. G. W., & Aspini, N. N. A. (2021). Model Problem Based Learning Berbantuan Media Powerpoint untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(3), 383–392. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i3.36096
Mulyanti, N. M. B., Gading, I. K., & Diki. (2023). Dampak Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar IPA dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(1), 109–119. https://doi.org/10.23887/jippg.v6i1.59276
Musliman, A., & Kasman, U. (2022). Efektivitas Model Inkuiri Terbimbing untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Konsep Fisika yang Bersifat Abstrak. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(01), 48–53. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i01.116
Parwati, G. A. P. U., Rapi, N. K., & Rachmawati, D. O. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Sikap Ilmiah Siswa Sma. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 10(1), 49. https://doi.org/10.23887/jjpf.v10i1.26724
Pramesti, O. B., Supeno, S., & Astutik, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Komunikasi Ilmiah dan Hasil Belajar Fisika Siswa SMA. Jurnal Ilmu Fisika dan Pembelajarannya (JIFP), 4(1), 21–30. https://doi.org/10.19109/jifp.v4i1.5612
Pratiwi, D. P., & Muharam, A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Ecoliteracy Siswa Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 9(1), 82–93. https://doi.org/10.25134/pedagogi.v9i1.5777
Ramdani, A., & Artayasa, I. P. (2020). Keterampilan Berpikir Kreatif Mahasiswa dalam Pembelajaran IPA Menggunakan Model Inkuiri Terbuka. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(1), 1–9. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i1.15394
Rosyidiana, H. (2021). Problematika Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran Sains (IPA) Tingkat Dasar Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 5(4), 1709–1716. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.948
Said, F. M., Ali, H. M., & Werdhiana, I. K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Menggunakan Media Sederhana Terhadap Hasil Belajar Ipa Fisika Pada Siswa Kelas VIII SMP NEGERI 3 PALU. Media Eksakta, 16(November), 74–78.
Sari, P. M., & Sumarli, S. (2019). Optimalisasi Pemahaman Konsep Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar melalui Model Pembelajaran Inkuiri dengan Metode Gallery Walk (Sebuah Studi Literatur). Journal of Educational Review and Research, 2(1), 69. https://doi.org/10.26737/jerr.v2i1.1859
Septiani, D., & Susanti, S. (2021). Urgensi Pembelajaran Inkuiri di Abad ke 21: Kajian Literatur. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 6(1). https://doi.org/10.30998/sap.v6i1.7784
Sufiyanto, M. I., Yasin, R., & Roviandri, R. (2021). Pembelajaran IPA Dimasa Pandemi Covid-19 Untuk Tingkat SD/MI. Jurnal Inovasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(2), 101–110. https://doi.org/10.12928/jimp.v1i2.4616
Suradi, F. M., & Aliyyah, R. R. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) di Sekolah Dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 2(1), 113–124. https://doi.org/10.56855/jpsd.v2i1.351
Sutarningsih, N. L. (2022). Model Pembelajaran Inquiry untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas V SD. Journal of Education Action Research, 6(1), 116. https://doi.org/10.23887/jear.v6i1.44929
Syafaren, A., Yustina, Y., & Mahadi, I. (2019). Pembelajaran Ipa Berbasiskan Integrasi Inkuiri Terbimbing Dengan Numbered Heads Together (Nht) Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal of Natural Science and Integration, 2(1), 1. https://doi.org/10.24014/jnsi.v2i1.7109
Tania, L., Darmadi, D., & Djati, S. S. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Talking Stick pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Madiun Tahun Pelajaran 2023/2024. Journal on Education, 6(4), 19872–19882. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6026
Vinsensius Polli, Vinsensia H.B Hayon, & Yanti R. Tinenti. (2022). Efektivitas Pendekatan Inkuiri Terbimbing dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Asam Basa. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(3), 814–819. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i3.692
Warmadewi, I. A. P. N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Literasi Sains Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 325–331. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.600
Wati, S. F., Fitriani, A. A., & Wardoyo, W. (2023). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Materi Sistem Rangka Manusia dan Alat Indra Manusia Di Kelas IV SD Inpres 1 Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(1), 17–23. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v5i1.3351
Wea, L. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Media Kertas Lipat Menggunakan Model Inkuiri Terbimbing Pada Siswa Kelas V SDK Ruto. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(05), 459–474. https://doi.org/10.59141/japendi.v4i05.1817
Wulandari, A., & Setyawati, H. (2024). Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Video Animasi Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Materi Sistem Reproduksi Kelas Xi Mipa Di Sman Umbulsari Jember. Jurnal Edukasi Biologi, 10(1), 9–16. https://doi.org/10.21831/edubio.v10i1.20502
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nursyamsi Nursyamsi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.