Collaboration Dynamics in Hajj Pilgrim Reception Services at Bekasi Hajj Dormitory 2024M 1445H

Authors

  • Dwi Isti Anggraini Politeknik STIA LAN Jakarta
  • Andre Rosi Pradita STIA LAN Jakarta
  • Frianka Tanuwijaya STIA LAN Jakarta
  • Asropi Asropi STIA LAN Jakarta
  • Neneng Sri Rahayu STIA LAN Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.38075/jen.v5i2.512

Keywords:

Haji Ramah Lansia, Collaboration Dynamics, One-Stop Service

Abstract

The Haji Ramah Lansia’s Theme remains in effect for Hajj activities in 1445 H / 2024M. The Decree General of PHU 185/2023 was issued to optimize services to pilgrims, particularly older pilgrims, by mandating one-stop services for pilgrim welcome. Various institutions, including the Office of the Ministry of Religion of West Java Province, Bandung Class I Health Quarantine Centre (BKK), immigration officers, the Bekasi Embarkation Hajj Dormitory UPT, and the Office of the Ministry of Religion of the Regency/City, must work together to implement these regulations. This study was carried out to investigate the dynamics of existing partnerships. According to the findings, collaborative dynamics began with a study conducted by the Head of the Hajj Dormitory Subdirectorate. Each unit has a distinct function in issuing SOPs, general guidelines, and technical guidelines from all PPIH fields. Both constructive dispute resolution and a comprehensive training system promote effective collaboration among parties.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdussalam, M. S. (2023). Asal Jabar dari 2 Embarkasi, Bekasi dan Indramayu. 2–3. https://jabar.tribunnews.com/2023/03/07/ibadah-haji-2023-penerbangan-jemaah-asal-jabar-dari-2-embarkasi-bekasi-dan-indramayu#google_vignette

Astuti, R. S., Warsono, H., & Rachim, A. (2020). Collaborative Governance Dalam Perspektif Administrasi Publik (Tim DAP Press (ed.); Cetakan Pe). Universitas Diponegoro Press.

Azhar, B. (2024). Ini Ikhtiar Kemenag Wujudkan Haji Ramah Lansia. Dirjen Penyelenggaraan Haji Dan Umrah, 435. https://haji.kemenag.go.id/v5/detail/ini-ikhtiar-kemenag-wujudkan-haji-ramah-lansia

Dewi, N. L. Y. (2019). Dinamika Collaborative Governance Dalam Studi Kebijakan Publik. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 3(2), 200. https://doi.org/10.38043/jids.v3i2.2188

Direktur Jenderal Penyelenggaraan Haji dan Umrah. (2023). Keputusan Direktur Jenderal Penyelenggaraan Haji dan Umrah Nomor 185 Tahun 2023 Tentang Petunjuk Pelaksanaan Pelayanan Satu Atap Jemaah Haji di Asrama Haji Embarkasi dan Asrama Haji Antara Pada Masa Operasional Penyelenggaraan Ibadah Haji Di Dalam Negeri.

Direktur Pelayanan Haji Dalam Negeri Kementerian Agama Republik Indonesia. (2024). Pelaksanaan Kepdirjen PHU Nomor 185 tahun 2023.

Emerson, K., & Nabatchi, T. (2015). Collaborative Governance Regimes. Georgetown University Press.

Kementerian Agama Provinsi Jawa Barat. (2024). Kompilasi Standar Operational Procedures, Petunjuk Pelaksanaan (Juklak), Petunjuk Teknis (Juknis), dan Manual Pelaporan Berbasis Digital Penerimaan, Pelayanan dan Pemberangkatan Jemaah Haji di Embarkasi.

Kementerian Agama Provinsi Jawa Barat. (2024). Laporan Operasional Penyelenggaraan Ibadah Haji Tahun 1445H/ 2024M.

Menteri Agama Republik Indonesia. (2017). Peraturan Menteri Agama Nomor 41 Tahun 2017 Tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Agama Nomor 44 Tahun 2014 Tentang Organisasi dan Tata Kerja Unit Pelaksana Teknis Asrama Haji.

Noor, M., Suaedi, F., & Mardiyanta, A. (2022). Collaborative Governance Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktik. In M. Riyandi Firdaus & F. Zaki Yopiannor (Eds.), CV. Bildung Nusantara (Pertama). CV. Bildung Nusantara.

Pangestu, W. R. (2016). Inovasi Pelayanan One Stop Service (Studi Peningkatan Kualitas Pelayanan Paspor di Kantor Imigrasi Kelas I Khusus Surabaya). Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik, 4(2), 1–7. www.liputan6.com

Ramadhanty, T. F., & Rahayu, A. Y. S. (2023). Dinamika Kolaborasi Dalam Tata Kelola Layanan Terpadu Satu Atap Untuk Pekerja Migran Kabupaten Cirebon Jawa Baat. Media Bina Ilmiah, 17(1978), 2789–2796.

Salma, A. (2024). Kuota 2024 Terbesar Sepanjang Sejarah Penyelenggaraan Ibadah Haji. Direktorat Jendral Penyelenggaraan Haji Dan UmrahKementerian Agama RI. https://haji.kemenag.go.id/v5/detail/kuota-2024-terbesar-sepanjang-sejarah-penyelenggaraan-ibadah-haji#:~:text=Sebanyak 10.000 kuota tambahan diperuntukan,dan 27.680 jamaah haji khusus.

Sumirah, Winarno, W. W., & Nugroho, H. A. (2021). Perancangan Model Layanan Publik Pemerintah Daerah Berbasis One Stop Service. Jurnal Teknologi Informasi Dan Komputer, 3(1).

Published

2025-01-08

How to Cite

Anggraini, D. I., Pradita, A. R. ., Tanuwijaya, F. ., Asropi, A., & Rahayu , N. S. . (2025). Collaboration Dynamics in Hajj Pilgrim Reception Services at Bekasi Hajj Dormitory 2024M 1445H. JENTRE, 5(2). https://doi.org/10.38075/jen.v5i2.512