PENGARUH CARA MENGAJAR GURU TERHADAP HASIL PRESTASI SISWA

Authors

  • Niar Yuniarti Balai Diklat Keagamaan Bandung

DOI:

https://doi.org/10.38075/jen.v1i1.4

Keywords:

Learning Style, Teaching Style, Students’ Achievement

Abstract

The research departs from the belief that in addition to the teacher style in teaching the students, the teacher's learning style also affects the learning achievement students have gained. This research uses quantitative research. The research subject is 30 teachers of Madrasa in the Ministry of Religious Affairs who have followed a training. To support the research, questionnaire, interview, and observation were used as primary and secondary data. It shows that teacher learning styles have no correlation with the teacher's teaching style. In verificative analysis also gained the teacher's teaching style is lower to the student's learning outcomes.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Niar Yuniarti, Balai Diklat Keagamaan Bandung

Widyaiswara

References

Abuddin, N. (2011). Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Ahmadi, A., dan Joko, T. (2005). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pusaka Setia.

Arikunto, S. (1993). Manajemen Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Astutie, C. S. A. (2003). Pengaruh Gaya Mengajar Guru dan Gaya Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi di Kelas X SMA Negeri 18 Surabaya. 20, 1–15.

Azwar, S. (1996). Sikap Manusia, Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Gie, T. L. (1980). Dasar-Dasar Administrasi, Suatu Kumpulan Karangan Di Daerah. Jakarta: Pradnya Paramita

Ghozali, I. (2005). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hamalik. (1992). Media Pendidikan. Bandung: Alumni.

Masrun, dan Martinah, M. S. (1977). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Fakultas Psikologi UGM.

Usman, M. U., dan Setiawati, L. (1993). Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarta.

Nurita, P. (2007). Gaya belajar dan Macam-macam Gaya Belajar. https://nuritaputranti.wordpress.com/2007/12/28/gaya-belajar-anda-visual-auditori-atau-kinestetik.html. Diakses Pada Tanggal 5 September 2016

Riduan dan Kuncoro, E.A. (2006). Cara Menggunakan dan Memaknai Analisis Jalur (Path Analysis). Bandung: Alfabeta.

Rusli, R. (2000). Pengukuran dan Evaluasi Penjaskes. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah.

Sudjana, N. (1996). Dasar-dasar Proses Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiono. (2009). Metode penelitian pendidikan Pendekatan kuantitatif, kualitatif, R & D. Bandung: Alfabeta.

Suharsimi. (2002). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Sulistyo-Basuki. (2006). Metode Penelitian. Jakarta: Wedatama Widya Sastra bekerjasama dengan Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya, Universitas Indonesia

Surakhmad, W. (1994). Pengantar Interaksi Mengajar-Belajar, Dasar dan Teknik Metodologi Pengajaran. Bandung: Tarsito

Syahminan, Z. (1987). Buku Pegangan Umat Islam (Tuntunan untuk Menjadi Seorang Muslim Sejati). Surabaya: Al Ikhlas.

Sutrantinah. (1983). Anak Supernormal dan Program Pendidikannya. Jakarta: Bina Aksara.

W.S. Winkel S.J. (1984). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Gramedia.

Usman, M. U. (2008). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Poerwadarminta, W. J. S. (1990). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Zainal, A. (2011). Micro Teaching. Jakarta: Raja Grapindo Persada.

Published

2021-01-11 — Updated on 2020-12-18

Versions

How to Cite

Yuniarti, N. (2020). PENGARUH CARA MENGAJAR GURU TERHADAP HASIL PRESTASI SISWA. JENTRE, 1(1), 19-23. https://doi.org/10.38075/jen.v1i1.4 (Original work published January 11, 2021)